Ausstellungskatalog | Künstlermonographie: Sol LeWitt, Centre Pompidou-Metz / M-Museum Leuven, 2012

Sol LeWitt, Centre Pompidou-Metz und M-Museum Leuven, 2012
Sol LeWitt, Centre Pompidou-Metz und M-Museum Leuven, 2012

Es gibt Kunstbücher, die kauft man aufgrund der interessanten Künstlerpersönlichkeit, weil sie schön gemacht sind und viele Abbildungen zeigen, oder da in ihnen gute Essays enthalten sind. Es gibt aber auch Kunstbücher, die alle Eigenschaften beinhalten. Die knallgelbe Monographie über den amerikanischen Konzeptkünstler Sol LeWitt (1928-2007) erschien anlässlich der retrospektiven Ausstellungen im M-Museum Leuven (2012) und aktuell im Centre Pompidou-Metz, die noch bis 29. Juli 2013 läuft.

Im Mittelpunkt der Ausstellung und der Publikation stehen Sol LeWitts Wandzeichnungen (Wall drawings), die zwischen 1968 und 2007 entstanden sind. Zudem befinden sich im Buch Essays von Mel Bochner, Dan Graham, Béatrice Gross, John Hogan, Rosalind Krauss, Lucy Lippard, Anthony Sansotta, Robert Smithson sowie Texte des Künstlers selbst und Interviews aus den frühen 1960er-Jahren bis 2003.

Installation views at M-Museum Leuven, May-June 2012
Installation views at M-Museum Leuven, May-June 2012

Die Ausführung der Wandzeichnungen im Centre Pompidou-Metz erfolgte im Rahmen eines pädagogischen Ausnahmeprojekts, bei dem junge Künstler und Studenten aus dem Nordosten Frankreichs die Gelegenheit hatten, Seite an Seite mit erfahrenen Zeichnern aus dem Atelier LeWitt zu arbeiten. (mehr unter: Centre Pompidou-Metz)

Installation views at Centre Pompidou-Metz, January-March 2012
Installation views at Centre Pompidou-Metz, January-March 2012
Installation view at Centre Pompidou-Metz: Sol LeWitt, Wall Drawing #260, 1975
Installation view at Centre Pompidou-Metz: Sol LeWitt, Wall Drawing #260, 1975

In diesem Bericht möchte ich auf die zahlreichen Künstlerbücher von Sol LeWitt aufmerksam machen, die in den Jahren 1968 bis 2003 entstanden sind. Da die Bücher weitgehend vergriffen sind, stellt der im jrp | ringier Verlag erschiene Katalog, mit seinen zahlreichen Abbildungen und einer ausführlichen Bibliographie, ein gutes Überblickswerk über LeWitts Druckwerke dar.

Left: Spread from a LeWitt notebook depicting calculations and scetches for Incomplete Open Cubes, 1974 (LeWitt Collection, Chester, Conneticut), right: Incomplete Open Cubes (New York: John Weber Gallery, 1974)
Left: Spread from a LeWitt notebook depicting calculations and scetches for Incomplete Open Cubes, 1974 (LeWitt Collection, Chester, Conneticut), right: Incomplete Open Cubes (New York: John Weber Gallery, 1974)
Incomplete Open Cubes, 1974 (San Francisco Museum of Modern Art)
Incomplete Open Cubes, 1974 (San Francisco Museum of Modern Art)
Artists' book: Sol LeWitt, The Location of Straight, Not-Straight & Broken Lines and all their Combinations (New York, John Weber Gallery, 1976). 8x8 inches (20.3x20.3 cm), 16pp
Artists‘ book: Sol LeWitt, The Location of Straight, Not-Straight & Broken Lines and all their Combinations (New York, John Weber Gallery, 1976). 8×8 inches (20.3 x 20.3 cm), 16pp
Artists' book: Sol LeWitt, Autobiography. New York: Multiples, Inc., and Boston: Lois and Michael K. Torf, 1980. 10 5/16 x 10 5716 inches (26.2 x 26.2 cm), 128 pp.
Artists‘ book: Sol LeWitt, Autobiography. New York: Multiples, Inc., and Boston: Lois and Michael K. Torf, 1980. 10 5/16 x 10 5716 inches (26.2 x 26.2 cm), 128 pp.
Artists' book: Sol LeWitt. left: Grids, Using All Combinations of Straight, not Straight, Not-Straight and Broken Lines. Brussels: Pour écrire la liberté, 1975,. (25 x 25 cm, 8pp., Edition of 1500) right: Color Grids. New York : Multiples, INc., and Combes, France: Générations, 1977 (20 x 20 cm, 36pp.)
Artists‘ book: Sol LeWitt. left: Grids, Using All Combinations of Straight, not Straight, Not-Straight and Broken Lines. Brussels: Pour écrire la liberté, 1975,. (25 x 25 cm, 8pp., Edition of 1500) right: Color Grids. New York : Multiples, INc., and Combes, France: Générations, 1977 (20 x 20 cm, 36pp.)

Artists’ books are, like any other medium, a means of conveying art ideas from the artist to the viewer/reader. Unlike most other media they are available to all at a low cost. They do not need a special place to be seen. They are not valuable except for the ideas they contain. They contain the material in a sequence which is determined by the artist. (The reader/viewer can read the material in any other but the artist presents it as s/he thinks it should be). Art shows come and go, but books stay around for years. They are works themselves, not reproductions of works. Books are the best medium for many artists working today. The material seen on the walls of galleries in many cases cannot be easily read/seen on walls but can be more easily read at home under less intimidating conditions. It is the desire of artists that their ideas be understood by as many people as possible. Books make it easier to accomplish this[1]

(Sol LeWitt, 1976)

Edition: Sol LeWitt, Centre Pompidou-Metz / M-Museum Leuven, 2012

  • Ed. by Béatrice Gross
  • Hardcover, 25.6 x 28.7 cm, 326 pages
  • Images 181 color / 57 b/w
  • €39, (ISBN: 978-3-03764-306-8), available: jrp | ringierWalther König or amazon

[1] Statements on artists’ books by fifty artists and art professionals connected with the medium, Art-Rite, No. 14, Winter 1976-77, p.10.

1 Kommentar

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s